Heeft u het registratieformulier volledig ingevuld, maar verschijnt de donkerblauwe button onderaan met ‘inschrijven’ niet of klikt u op ‘inschrijven’ en krijgt u de volgende melding: ‘There was a problem with your submission. Please review the fields below’, dan vragen we u de volgende items in uw registratie na te kijken:
Heeft u uw geslacht ingevuld?
Heeft u uw e-mailadres twee keer ingevuld?
Bent u akkoord gegaan met de annulerings- en wijzigingsvoorwaarden?
Mocht u vervolgens de volgende melding krijgen:
Dit e-mailadres is al geregistreerd
Dan betekent dat, dat u zich al eens eerder via onze website voor een (ander) congres heeft geregistreerd en toen reeds een ‘account’ op onze website heeft aangemaakt. Het systeem ‘kent’ u daarom al. Dit betekent echter NIET dat u voor dit congres ingeschreven staat. Wanneer u helemaal onderaan het formulier het vakje UIT vinkt bij de volgende vraag: Wil je direct ook een account aanmaken zodat het inschrijven vervolgens vele malen sneller gaat? Dan kunt u zich wel registreren.
Heeft u bovenstaande acties goed uitgevoerd maar kunt u zich nog steeds niet inschrijven? Mail dan naar info@excelcs.nl.
Het kan zijn dat de bevestiging in uw spam of ongewenste mail terecht is gekomen. De factuur ontvangt u in een aparte e-mail. Als dit niet het geval is, kunt u mailen naar info@excelcs.nl.
Het kan zijn dat de factuur in uw spam of ongewenste mail terecht is gekomen. Als dit niet het geval is, kunt u mailen naar info@excelcs.nl.
LHOV leidt op tot deskundige huisartsen, die in een veranderende omgeving staan voor de kernwaarden van het vak: generalistische, persoonsgerichte en continue zorg, in samenwerking met anderen. Dat doen zij samen met de huisartsopleidingen en de LOVAH. LHOV staat garant voor haar eigen kwaliteit.
LHOV stimuleert en ondersteunt opleidingsinstituten en huisartsopleiders om de kwaliteit van het opleiden van huisartsen op een hoog niveau te houden. Want deskundige opleiders leveren goede huisartsen af, die voortreffelijke huisartsenzorg bieden. De LHOV staat daarom voor een opleiding met eisen die ertoe doen. Zij zetten zich in voor het ontwikkelen van kwaliteitsbewaking van opleiders, zonder stapeling van eisen.
Door maatschappelijke ontwikkelingen en innovaties is het huisartsenvak volop in beweging. De huisartsopleiding en de dagelijkse praktijk van het opleiden van huisartsen zijn dat dus ook. De LHOV ondersteunt haar leden bij het mee veranderen. Zij signaleert relevante ontwikkelingen en vertaalt deze naar het opleidersvak. Ze zet zich ervoor in dat opleiders en opleiding zo goed mogelijk zijn toegerust om aios op te leiden tot huisartsen die ook in de toekomst de beste zorg aan patiënten kunnen bieden.
Namens haar leden staat zij voor een goed geregelde opleidersvergoeding en voor relevante regelgeving, met minder regeldruk. Ze zorgt voor hoogwaardig onderwijs bij de opleidingsinstituten door mee te denken en besluiten over het Landelijk Opleidings Plan (LOP). En daartoe werkt ze ook aan een sterke positie bij de instituten.
Voorts faciliteert de LHOV haar leden bij hun opleiderschap. Hierover voert de LHOV onderhandelingen met de SBOH.
LHOV signaleert nieuwe ontwikkelingen in de wereld van de opleiderspraktijk. Continue input vanuit de praktijk van haar leden is hiervoor een must. Samen met partnerorganisaties zorgt LHOV dat nieuwe ontwikkelingen in het onderwijsprogramma een plek krijgen.
Opleiders, werkend met aanstaande collega’s, signaleren al vroeg nieuwe ontwikkelingen. De LHOV vertaalt deze naar de leden. Bekend met wat er speelt in opleiderspraktijken, vraagt ze aandacht voor hetgeen opleiders nodig hebben om het opleiderschap optimaal invulling te kunnen geven. Zodat zij echt toekomen aan het opleiden van hun aios.
Om de opleiderbelangen zo adequaat mogelijk te kunnen behartigen, bouwt en onderhoudt de LHOV een communicatiestructuur met de opleiders die zijn verbonden aan de acht opleidingsinstituten. Dit gebeurt via HAweb en aanwezigheid bij vergaderingen en opleidersdagen. De LHOV zet zich ervoor in dat opleiders op een besluitvormende plek op de instituten zitten.
De LHOV stimuleert en ondersteunt de Regionale Opleider Verenigingen (ROV’s) of netwerken. De ROV’s vertegenwoordigen de belangen van de opleiders die aan het betreffende instituut zijn verbonden.
Ook stimuleert en enthousiasmeert de LHOV huisartsen (in opleiding) om opleider te worden. Zodat ook in de toekomst het opleiden van huisartsen in Nederland geborgd is.
Het congres vindt plaats bij:
Safari Meeting Centre Burgers’ Zoo
Antoon van Hooffplein 1
Arnhem
Het Safari Meeting Centre bevindt zich midden in Burgers’ Zoo in Arnhem. Ons congrescentrum is goed bereikbaar met de auto, vanaf A12 en A50 is onze locatie binnen enkele minuten te bereiken. Klik hier om naar het Safari Meeting Centre te navigeren.
Ernst van de Pasch
Dagvoorzitter
Ernst van der Pasch maakte vijftien jaar lang cabaretvoorstellingen en muziek, en presenteerde het TV-programma Het Klokhuis, voordat hij in 2010 besloot zijn oude studie weer op te pakken en alsnog dokter te worden. Hij rondde zijn co-schappen af, werkte enige tijd als arts in ziekenhuizen in Amsterdam en op Sint Maarten, en heeft daarna de opleiding tot huisarts afgerond. Momenteel werkt hij als waarnemend huisarts in Amsterdam. Daarnaast schrijft en speelt hij nog steeds met veel plezier.
Daniel Seesink
Geïnspireerd door het veldwerk van de wereldberoemde onderzoekers Jane Goodall, Frans de Waal en Jan van Hooff, allen pioniers op het gebied van de studie naar apengedrag, besloot hij in 2013 de onvermijdelijke link tussen het gedrag van apen en mensen te gaan gebruiken als spiegel voor het gedrag van mensen binnen bedrijven en organisaties. Hij richtte Bewust Zoo op met als doel bewustwording te creëren en managementteams te helpen bij de grote uitdaging om het gedrag van mensen in de door hen gewenste richting te sturen. Maar dan wel op een natuurlijke manier, rekening houdend met ieders diepgewortelde drijfveer om (binnen de groep) te overleven.
Laat u inspireren door het gedrag van ‘our closest living relatives’.
“Als je het gedrag van apen begrijpt, kijk je anders naar jezelf”
Joyce Sombroek:
“Samen kom je verder; Samenwerken, communiceren en presteren: Hoe hou je opleiden leuk?”
Als Europees, wereld en Olympisch kampioen en tweevoudig beste hockeykeepster van de wereld, weet Joyce Sombroek als geen ander te vertellen over het belang van je mindset, samenwerken en presteren. Maar Joyce is bovenal een enthousiaste collega sinds ze de huisartsopleiding vorig jaar met veel plezier afrondde.
Ze trekt de parallel tussen de topsport en huisartsenzorg en neemt u aan de hand van anekdotes mee langs haar belangrijkste lessen. Daarbij geeft ze concrete tips over coaching, samenwerken, feedback geven en presteren onder druk en gaat ze in op haar ervaringen tijdens de huisartsopleiding.
Rinske van Goor
Het schrijven van blogs en columns
Waarom is dit relevant voor de opleiders?
Schrijven kan op een aantal manieren iets betekenen voor het opleiden:
Danka Stuijver
‘Het belang van de huisarts? Je gaat het pas zien als je het doorhebt
De huisarts verzuipt!’ Zo riepen we op het Malieveld enkele jaren geleden. Toch leek het verdomd weinig indruk te maken. Waarom? Omdat het voor velen simpelweg niet duidelijk is welke concrete gevolgen dit gaat hebben voor zowel zorg als samenleving. Precies dit zal ik vandaag willen illustreren. Door over de grens te kijken, naar verschillende buitenlanden, waar onze collega’s de voor ons geldende kerntaken en kernwaarden allang hebben losgelaten.
Sebastiaan van Beek
Huisarts, kleinkunstenaar
Sebastiaan van Beek is 12 jaar huisarts. Daarmee zit hij momenteel in de pubertijd van zijn carrière. Tijdens deze theatrale afsluiting van het congres neemt hij u op zijn kenmerkende energieke wijze mee langs het gehele emotionele spectrum dat het opleiderschap met zich meebrengt. Van aanstekelijke bevlogenheid, onvervalst werkplezier en ‘oei, ik groei-momenten’, tot alledaagse en existentiële ergernissen, vraagstukken en crisissen. En passant vraagt hij zich af: “Maak je je zorgen óm de toekomst, of ga je zorgen vóór de toekomst?”. Stoelriemen vast, get ready for impact!
Geneviève Koolhaas
De Dokter van de 21e eeuw
Als artsen van de 21e eeuw, en vanuit de sleutelfunctie die wij als poortwachters hebben in het zorgsysteem, hebben we een grote verantwoordelijkheid. Wij zijn dé vertrouwenspersoon van de individuele patiënt en kennen de sociale context. Maar kunnen we ook goed aansluiten bij patiënten met een andere (culturele) achtergrond, of collega’s? We bespreken hoe een inclusief opleidingsklimaat eruit kan zien én ook nog inspirerend is. Tot dan!
Nynke Scherpbier
“Samenwerken op de apenrots”
Samenwerken tussen verschillende professionals is belangrijk voor goede persoonsgerichte zorg. Bovendien kan goede samenwerking bijdragen aan werkplezier. Maar het kan ook lastig en frustrerend zijn. Tijdsdruk en hiërarchie spelen daarbij bijvoorbeeld een rol. Wat kan er mis gaan op de apenrots en hoe kan dit beter? Hoe helpt u de aios op een effectieve manier te leren samenwerken?
Ineke de Noord
Verslavingsgeneeskunde: en wat doen we ermee in de opleiding?
Marinda Hammann
Next level dokter
Next Level Dokter is een maatschappelijk initiatief om artsenberoepen buiten het ziekenhuis, waaronder die van huisarts, stevig op de kaart te zetten bij geneeskundestudenten en basisartsen. Maar hoe kun je de aankomende artsengeneratie tegenwoordig het beste voor het huisartsenvak winnen? Hoe bereik je ze echt en wat is een sterke boodschap? In deze interactieve workshop gaan we hiermee aan de slag. We laten de aanpak van Next Level Dokter zien en zetten jou vervolgens met handige tips en aanwijzingen aan het werk met het scherp stellen van je eigen boodschap. Joas Duister en Marinda Hammann van SBOH en van het programma-en campagneteam Next Level Dokter nemen je hierin mee.
Joas Duister
Next level dokter
Next Level Dokter is een maatschappelijk initiatief om artsenberoepen buiten het ziekenhuis, waaronder die van huisarts, stevig op de kaart te zetten bij geneeskundestudenten en basisartsen. Maar hoe kun je de aankomende artsengeneratie tegenwoordig het beste voor het huisartsenvak winnen? Hoe bereik je ze echt en wat is een sterke boodschap? In deze interactieve workshop gaan we hiermee aan de slag. We laten de aanpak van Next Level Dokter zien en zetten jou vervolgens met handige tips en aanwijzingen aan het werk met het scherp stellen van je eigen boodschap. Joas Duister en Marinda Hammann van SBOH en van het programma-en campagneteam Next Level Dokter nemen je hierin mee.
Bart Thoonen
Het hoe en waarom van om-en-om
Bijna alle huisartsopleiders en aios vinden het om-en-om spreekuur leuk en leerzaam om te doen. Vaak moeten ze er even aan wennen dat er op hun vingers wordt gekeken maar als ze het vaker doen wordt dat makkelijker en vaak dus zelfs leuk. Aios en opleiders zeggen dat ze door het wekelijkse om-en-om spreekuur wennen aan het geobserveerd worden en dat ze wennen aan elkaar in deze situatie. Het kijken naar elkaar en het geven van feedback aan elkaar maakt het veilig. En aios waarderen het enorm als hun opleider ook wil leren van feedback. Het om-en-om spreekuur is goed voor het opsporen van blinde vlekken, de aios krijgt meer feedback, de opleider krijgt meer zicht op de aios (wat enorm helpt bij voortgangsgesprekken), en zowel aios als opleiders zeggen dat het goed is voor de opleidingsrelatie. Voor velen is het om-en-om spreekuur een hoogtepunt in de werkweek. Dit alles weten we uit de praktijk maar ook uit recent onderzoek in de Nederlandse huisartsopleiding (1). Je kan gerust zeggen dat het om-en-om spreekuur bij uitstek iets is waar je als aios en als opleider energie van krijgt en waar je lol uit put.
Chris Rietmeijer
Het hoe en waarom van om-en-om
Bijna alle huisartsopleiders en aios vinden het om-en-om spreekuur leuk en leerzaam om te doen. Vaak moeten ze er even aan wennen dat er op hun vingers wordt gekeken maar als ze het vaker doen wordt dat makkelijker en vaak dus zelfs leuk. Aios en opleiders zeggen dat ze door het wekelijkse om-en-om spreekuur wennen aan het geobserveerd worden en dat ze wennen aan elkaar in deze situatie. Het kijken naar elkaar en het geven van feedback aan elkaar maakt het veilig. En aios waarderen het enorm als hun opleider ook wil leren van feedback. Het om-en-om spreekuur is goed voor het opsporen van blinde vlekken, de aios krijgt meer feedback, de opleider krijgt meer zicht op de aios (wat enorm helpt bij voortgangsgesprekken), en zowel aios als opleiders zeggen dat het goed is voor de opleidingsrelatie. Voor velen is het om-en-om spreekuur een hoogtepunt in de werkweek. Dit alles weten we uit de praktijk maar ook uit recent onderzoek in de Nederlandse huisartsopleiding (1). Je kan gerust zeggen dat het om-en-om spreekuur bij uitstek iets is waar je als aios en als opleider energie van krijgt en waar je lol uit put.
Matthijs Limpens
AIOS: werknemer en in opleiding
Goed werkgeverschap staat soms op gespannen voet met goed opleiderschap. De aios heeft, op grond van de arbeidsovereenkomst met SBOH en de CAO SBOH die op de aios van toepassing is, recht op diverse regelingen.
De aios heeft recht op een goede, volwaardige opleiding die voorbereidt op de uitdagingen van het huisartsenvak. De aios moet opleidbaar en beoordeelbaar zijn.
Wanneer er door een combinatie van factoren, zoals parttime werken, opname van verlof- of compensatie-uren, door ziekte- en re-integratie of andere onderbrekingen, te veel fragmentatie optreedt, kan de opleidbaarheid in het gedrang komen.
Opleidbaarheid omvat niet alleen het aantal uren werkzaam zijn, maar heeft ook te maken met de diversiteit en complexiteit van taken, waarbij zichtbaarheid en continuïteit een belangrijke rol spelen.
In dit spanningsveld spelen diverse factoren een rol. Naast botsende regelgeving (CAO SBOH, Kaderbesluit CGS) zijn verwachtingen van aios en opleiders niet altijd in balans. Opeenvolgende generaties kijken verschillend naar belangenafwegingen.
Tijdens deze workshop staan we stil bij ervaringen en kijken we naar mogelijke oplossingen.
Hendrik de Kok
Verpleegkundige
Tijdens deze workshop wordt u, door de VR-werkgroep van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg, meegenomen in twee ‘Good Practices’ op het gebied van Virtual Reality (VR).
In het ETZ wordt VR al enige tijd bij patiënten ingezet als complementaire zorg. Daarnaast zijn zorgprofessionals begin dit jaar gestart met het gebruik van VR. Zij ontwikkelen als inhoudsdeskundigen zelf interactieve 360-graden VR-scenario’s: door- en voor zorgprofessionals. Er wordt stil gestaan bij deze implementatie en daarnaast krijgt u de mogelijkheid om de hoofdrol te spelen in een acute situatie in VR
Suzanne Verheijden
Workshop “Hoe word ik een diva?”
Suzanne Verheijden is Strategisch Innovatie-adviseur, spreker en
verandermanager. Ze beweegt zich altijd op het snijvlak van educatie,innovatie en zorg en is gespecialiseerd in zorgtechnologie en digitale vaardigheden. Ze is landelijk verantwoordelijk voor de inhoud van het programma Digivaardig in de zorg.
Als eigenaar van Buro StrakZ houdt ze zich bezig met de toekomst van zorg en wat dat vraagt van professionals in alle lagen van de organisatie. Ze ontwikkelde diverse trainingen, programma’s en producten om organisaties en medewerkers met humor te helpen bij hun ontwikkeling en hen te inspireren.
Workshop ‘Hoe word ik een diva?’
De digitale ontwikkelingen gaan sneller dan we bij kunnen houden. Digitale
vaardigheden kunnen je leven verrijken en vergemakkelijken. Je krijgt in deze workshop leuke en praktische digitips die het leven leuker en efficiënter maken. Apps, instellingen, sneltoetsen, weetjes voor werk en privé: je gaat als een diva (digivaardige professional) de deur uit! En je krijgt tips over het belang van digitale vaardigheden en hoe je bij kunt blijven na deze sessie.
Interactief, direct toepasbare kennis en met humor gebracht.